söndag 13 februari 2011

Jokkmokks marknad

En höjdpunkt på februari månad brukar - för min och de flesta Jokkmokksbors del - vara Jokkmokks marknad. Har ställt ut där i ca 20 år. De senaste 8 åren inomhus,vilket har underlättat mycket.



Har äntligen vågat mig på att klippa i mina handvävda tyger, som - vissa av dom - legat i åtskilliga år och väntat på det rätta tillfället.
Materialet är förstås ull, i något fall även blandat med silke.


I år hade jag ingen hjälpreda med mig, så jag var bunden till min egen monter. Vilket i och för sig var till fördel för min plånbok, men jag missade en hel del fin slöjd och konsthantverk.
Lyckligtvis är vi ett 20-tal slöjdare och konstnärer inne på Västra Skolan, så man fick sig ju i alla fall en del skönhet till livs.
En nyhet för i år var att arrangören ( Föreningen Gamla Apoteket) erbjöd oss utställare att köpa trerätters middag på Gamla Apoteket på torsdagkväll, något som var mycket uppskattat av oss alla.



.

Capen i sälskinn passade bra in i miljön i Jokkmokk.
Måhända bättre än de Chanelinspirerade koftor och jackor som jag också visade upp.
Inspireras gärna av 20-talets mode, som i mångt och mycket var betydligt smakfullare än dagens.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken fin monter och vilka fina produkter!
    Jag hoppas att affärerna gått bra trots att du ingen hjälpreda hade.
    Hälsningar
    Stina

    SvaraRadera
  2. Hej hej!

    Sitter här med Helene som vill hälsa så mycket, hon skulle gärna vilja ha kontakt, och undrar om du fortfarande har en stuga att hyra ut?

    Kram från Helene, via Emma

    SvaraRadera
  3. JA, naturligtvis! Det är bara att komma! Kan du förmedla Helenes telefonnummer till mig?
    (har ju inte kollat här på länge!)

    SvaraRadera