måndag 6 februari 2017

Ännu en marknad i Jokkmokk

Så har jag åter kommit hem från ännu en marknad i Jokkmokk. Tänker varje gång jag packar att detta är nog sista gången, men väl där, när jag träffar vår älskvärda värdinna Ketty och alla trevliga kollegor, så kommer jag på andra tankar.
I år var dessutom vädret idealiskt. Några grader kallt. Inte över - 10 och ingen snöstorm. Perfekt med andra ord - även om de som sålde fårskinnsprodukter tyckte det var något för varmt.

Börjar med att visa Ketty Kangas fina stickade ulltröjor  i egen design.

Hon och hennes väninna har försäljningen i "Kettys kuvös" på altanen.


Jag som även i år fick hjälp av kompisen Lena fanns i min vanliga monter på Västra Skolan, där olika hantverkare från landets norra delar visar sin produktion. 


Ragnhild ( 80+) från Krokom har funnits på plats i alla år sedan försäljningen startade på skolan
.Hon tillverkar fina tenntrådssmycken och väskor av ren-och fiskskinn .

En snabb visit på museet Attje hanns också med, för att beundra den fantastiska donationen av samisk slöjd från 80-talet och framåt, som de fått av ett par privtpersoner från Skåne. 


Det var verkligen roligt att få se en sådan samling högkvalitativt samiskt hantverk .

Jag tackar alla besökare och kunder för i år och hoppas vi ses på marknaden nästa år igen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar