fredag 22 december 2017

Julen 2017

Som jag förut avslöjat , så är jag barnsligt förtjust i julen. Inte på grund av förväntade julklappar, utan för att den lyser upp den mörka årstiden, och gör att vintern får en särskild mening. Familjen samlas och vi får träffas allihop kring god mat och sällskapsspel.
 Denna vinter har dock visat sig vara lite "utanför ramarna". Jag kan tyvärr inte styra över vädret, och det verkar INTE hålla på traditionerna. Det regnade när jag sågade ner vår julgran! Lyckligtvis fanns den bara runt hörnet på vår lada, så jag kunde snabbt komma in till värmen och torka upp.

Vi har dock fått löfte om minusgrader de närmaste dagarna, vilket vi uppskattar.
I morgon kväll ska vår julgran kläs allt enligt traditionen. Många tar ut julen i förskott och pyntar sin gran veckor i förväg - men inte här hos Gustavssons i Rengård. 
Jag har dock börjat ställa upp lite av de gamla julprydnarder som hängt med i många år. De är inte fullt så gamla som chiffonjén som de står på. Den ärvde vi när vi tog över stället som funnits i min mans släkt i många generationer. Huset är från 1843 och byggdes av min mans farfarsfar, men någon datering på skåpet har vi inte tyvärr.
Duken vävde jag för många år sedan. Den har dock blivit fläckad av färgad stearin, som inte gick bort i tvätten, så jag fick korta av den en aning. 
Det händer också att jag kompletterar med någon ny ljusstake när jag hittar dem på secondhand-butiken Knut´n.
 Vill avsluta med att önska er alla en riktigt GOD JUL !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar